קטגוריות
טיפים כלכליים

איך לבחור קורס פסיכומטרי?

איך לבחור קורס פסיכומטרי?

בבואנו לבחור קורס פסיכומטרי ישנם גורמים רבים שמשפיעים על בחירתנו. במדריך זה נסקור חלק מהם
ונתייחס למיתוסים ולאמיתות לגביהם. מטרת מדריך זה היא לספק לכם את כל המידע שצריך לדעת לפני שבוחרים קורס פסיכומטרי.

סוגיית המחיר:

בבחירת קורס פסיכומטרי, כמו בקניות רבות אותן אני מבצעים בחיינו, יש לנו נטייה לבחור במוצר היקר ביותר מתוך הנחה שזהו גם המוצר הטוב ביותר. תחושה זו עשויה להטעות. לעיתים המחיר הגבוה אינו מעיד על איכות ואף טומן בחובו "מחיר" נוסף אשר בא לידי ביטוי בתנאי הלימוד ואיכות הקורס. אם כן, במקביל לבחינת המחירים, נבחן את שאר המדדים אשר חשובים לנו ונחליט על מה איננו מוכנים להתפשר.

חשוב לזכור, במידה והדבר רלוונטי לכם, שחיילים משוחררים רבים זכאים לקבל ואוצ'ר מהיחידה להכוונת חיילים משוחררים אשר מאפשר להם להשתתף בקורס פסיכומטרי במחיר נמוך בהרבה מהמקובל בשוק (מאות שקלים בודדות במקום אלפים…).

המדריך:

שיקול מרכזי אחר בבחירת הקורס, פרט למחיר, הוא המדריך. יש חשיבות רבה לניסיונו של המדריך ומומלץ להיעזר בהמלצות של תלמידים אשר למדו אצלו בעבר. מכוני פסיכומטרי שולחים פעמים רבות מורים קבועים יחסית לשלוחות שונות של החברה. על כן, אם חבריכם למדו באזור בו אתם עתידים ללמוד, ניתן ואף כדאי להיוועץ בהם. לחילופין ניתן לחפש מידע באינטרנט על מדריכי הפסיכומטרי השונים בפורומים העוסקים בנושא.

מדריך ותיק יידע לטעת בתלמידיו בטחון רב יותר. הוא יהיה מטבע הדברים מנוסה יותר בהעברת חומר הלימוד ובזיהוי והבנת הצרכים הספציפיים של כל תלמיד בהתאם ליכולותיו. מדריך כזה יידע לספק לכל תלמיד את הכלים הנחוצים לו, התמיכה לה הוא זקוק וכן יידע לייעץ ולהמליץ ספציפית לכל תלמיד לפי צרכיו. עוד לפני מעמד הרישום חשוב לברר מהן דרכי הקשר עם המדריך במהלך הקורס, האם הוא נגיש לתלמידים גם מעבר לשעות הלימוד, האם ניתן להתקשר אליו, לשלוח לו מיילים והאם יש זמן "איכות" של אחד על אחד איתו בדמות שיחות אישיות לפני ואחרי שיעורים.

גם אם בחרנו את המדריך הטוב ביותר בשוק, ישנה חשיבות גדולה למכון בו בחרנו ללמוד שכן הוא  מהווה את ה"גב" של המדריך. איכות המכון נמדדת באיכות חומרי הלימוד אותם הוא מספק, ברמת  כיתת הלימוד עצמה מבחינת התנאים והאמצעים המצויים בה ובכמות התלמידים הנרשמים לכל כיתה. חשוב גם לתת את הדעת על כך שהרבה חומר לימוד לא בהכרח מצביע על מכון טוב יותר, ואילו חומר לימוד עדכני לעומת זאת בהחלט כן. משמעות הדבר היא שיש לבדוק את עדכניות חומר הלימוד לפני הכניסה לקורס, זאת באמצעות השוואת הספרים לספרים ישנים יותר, בדיקת מועד הוצאת הספרים (כתוב בכל ספר) ובאמצעות שיחה עם אנשי המכירות.

הציוד והכיתות:

בנוגע לרמת הציוד והכיתה, בקשו לראות באיזו כיתה אתם עומדים ללמוד וזכרו שאתם עומדים להעביר בתוכה שעות ארוכות – כ-6 שעות בכל מפגש. כיתה מרווחת עם כיסאות נוחים ולוח שניתן לראותו בקלות מכל מקום היא דרישה סבירה ביותר ואף עשויה להשפיע על הצלחתכם בקורס. כמו כן נסו לברר כמה תלמידים צפויים ללמוד עמכם בקורס, מיעוט תלמידים קיצוני עשוי להעיד על חוסר ביקוש ויש לתהות על קנקנו, אם כי לא לקחת באופן קיצוני מדי – כיתה קטנה מהווה ברוב המקרים יתרון לתלמיד. עודף תלמידים לעומת זאת לא יאפשר למדריך, מצוין ככל שיהיה, להתייחס אליכם בצורה אישית וזה כבר דבר שאין להתפשר עליו.

המלצות נוספות:

גורמים נוספים אותם צריך לקחת בחשבון הם פרטי הלו"ז, דהיינו אורך הקורס, מספר המפגשים השבועיים וכן אורכו ותוכנו של ה"מרתון". קורס ממוצע נמשך כחודשיים וחצי. במהלך הקורס יהיו על פי רוב שני שיעורים בני 5-6 שעות בשבוע.  כמו כן ייתכנו גם מפגשים נוספים כגון מפגשי שיעורי בית, מבחנים בכיתה ועוד. השבועיים האחרונים בקורס מכונים בשם המחייב "מרתון", תקופה אינטנסיבית בה לא נלמד חומר חדש אלא מתבצעים מבחני סימולציה, שיעורי חזרה ושיעורים המכינים את התלמיד להתמודדות עם הבחינה הפסיכומטרית עצמה.

במהלך הקורס הפסיכומטרי מומלץ מאוד להתמקד אך ורק בלמידה. חשוב להקפיד על הפסקות יזומות לפריקת מתחים והוצאת אנרגיה אך לא כדאי לנסות לתחזק קריירה במקביל כיוון שניסיונות כאלו בדרך כלל נידונים לכישלון. אל תגידו, "לי זה לא יקרה", הקורס הפסיכומטרי דורש שעות רבות של עבודה בבית ולעיתים גם הקרבה מסוימת של חיי החברה. אל דאגה, זה רק לחודשיים וחצי, אחר כך תוכלו לשוב לעבוד בבקרים ולקרוע את העיר בלילה.

גם למועד בו אתם נרשמים לקורס חשיבות רבה. אל תרשמו לקורס בתקופה לחוצה בחייכם, אל תשכחו, המבחן הפסיכומטרי הוא מבחן מלחיץ בפני עצמו, אין צורך להעמיס עוד מתחים מעבר לאלו שיבואו לבד. נסו למצוא תקופה בה אתם יודעים שיש לכם ראש שקט, מינימום דאגות ומקסימום זמן פנוי ללמידה.

מוניטין ואמינות- מומלץ לברר שבית הספר / המכון בו תבחרו ללמוד יהיה אמין ורציני ובעל ניסיון מוכח בהכנה לבחינה החשובה הזאת. הדבר ימנע עוגמת נפש כדוגמת המקרה שתואר לאחרונה בתחקיר בתכנית "כולבוטק" בנושא הפסיכומטרי. הזהרו ממי שמנסה להלחיץ אתכם ולהחתים אתכם מהר על הסכמים שלא קראתם היטב.

איך לבחור קורס פסיכומטרי?

דבר אחרון, זכרו שמכוני הפסיכומטרי הם גופים עסקיים לכל דבר ועניין. כמו בעסקים אחרים יש כאלה שיעשו הכול בכדי להביא תלמיד נוסף. יש להפעיל שיקול דעת, ולא להסתנוור מהבטחות כגון הציונים הטובים בארץ , השיפור הגבוה ביותר ממבחן הפתיחה או המדריכים/ות החתיכים/ות ביותר. לגבי הראשון, אין נתוני ציונים רשמיים (וגם לא יהיו) המחולקים לפי מכוני פסיכומטרי. לגבי השני, ניתן לעשות מבחן פתיחה אכזרי וקשה בו כולם יקבלו ציונים מאוד נמוכים ואז להראות שיפור עצום. ולגבי המדריכים/ות החתיכים/ות, נו, זה כבר עניין של טעם…

בהצלחה!