קטגוריות
צוק הפיסקלי שוק עולמי תופעות כלכליות

פתרון לצוק הפיסקלי – או משבר

בימים הקרובים הבית הלבן ובית הנבחרים חייבים להגיע להסכם בנוגע לחרב התלויה מעל צוואר התמ"ג האמריקני. אפילו בבתי ההשקעות העובדים בכוננות – למרות חג המולד

מתחיל להתגמש? ג'ון ביינר (צילום: אימג’בנק, Gettyimages)

מתחיל להתגמש? ג'ון ביינר (צילום: אימג’בנק, Gettyimages)

אובמה ובית הנבחרים האמריקני מותחים את עצביהם של המשקיעים עד לקצה. ביום שישי הקרוב, ה-21 לדצמבר, יצא הקונגרס לחופשה, מה שאומר שהימים הקרובים הם ההזדמנות האחרונה להגיע להסכם בנוגע ל"צוק הפיסקלי".

הצוק הפיסקלי, נזכיר, הוא כינוי לשורה של קיצוצים בהוצאות הפדרליות וביטול הטבות מס שאמורות להכנס לתוקף ב-1 בינואר 2013. מדובר בסך הכל בכ-600 מיליארד דולר שיתווספו לגרעון האמריקני, ואם לא יימצא לדבר פתרון – כלכלת ארה"ב תכנס למיתון נוסף כשמהתמ"ג שלה יגולחו עד 4%.

המחלוקת בין אובמה והבית הלבן לבין בית הנבחרים הוא המקור לפתרון – אובמה מאמין שיש להעלות מס על עשירים ולהאריך את תוקף הטבות המס למעמד הביניים, בעוד הרוב הרפובליקני בקונגרס מעוניין לקצץ בתוכנית הבריאות והרווחה של הנשיא ומתנגד בתקיפות להעלאת מס על עשירים.

הצדדים נמצאים בדיונים זה זמן מה לגבי הסוגיה, ללא מוצא כפי שנראה עד כה. בסוף השבוע, עם זאת, החליט יו"ר בית הנבחרים ג'ון ביינר להתגמש והציע לנשיא אובמה להעלות את מס ההכנסה על אלו המשתכרים יותר ממיליון דולר בשנה. אולם, הנשיא אובמה מעוניין להעלות את המס לאלו המשתכרים כ-250 אלף דולר בשנה ומעלה, ולכן דחה את ההצעה.

הכלכלן נוריאל רוביני הצהיר בסוף השבוע כי הוא צופה שארה"ב תיפול בסופו של דבר מהצוק הפיסקלי ותידרדר למיתון חריף. רוביני אמר בראיון ל"בלומברג": "אני חושב שקיימת סבירות גבוהה שאנו ניפול מהצוק", והוסיף כי זה לא יהיה כל כך נורא משום שאז תגובת השווקים תחייב את שני הצדדים להגיע להסכם. רוביני נשאר נאמן לתחזיות הפסימיות שלו וטען באותו ראיון כי גם אם בוושינגטון יימצא פתרון למצוק הפיסקלי, יהיו לכך השלכות חמורות וכלכלת ארה"ב תתמודד עם ירידה של 1.4% בתמ"ג, בעקבות המדיניות הפיסקלית והעלאות המסים.

מכיוון שבשוק מצפים לפתרון כלשהו, וכל הצהרה מוושינגטון לכיוון זה או אחר עשויה להשפיע רבות על השווקים, כל התעשייה שסביב וול סטריט במתח. "פירמות רבות נשארות במשרדים, ואומרים לעובדים: 'אתם יכולים לקחת חופש בחג המולד, אבל אתם בסטנד-ביי להגיע אם משהו יקרה", אומר ג'יי ג'יי קינהאן, אסטרטג נגזרים ראשי ב-TD אמריטרייד משיקאגו. "זה בהחלט שונה משנים קודמות, בייחוד בזמן הזה של השנה בו דברים אמורים להרגע".

גורדון צ'ארלופ, מנהל ברוזנבלט סקיוריטיז מניו יורק תיאר את המצב כך: "זה סוג של 'תראו חבר'ה, בואו פשוט נסתובב ונהיה רגישים'. אנחנו מקווים שימצא פתרון, אבל נראה שהם פשוט ימשיכו ללכת על החבל הפוליטי הדק הזה, ולא יעלו על שום דבר".

מאת: נדב נוימן, גלובס