קטגוריות
כלכלה עולמית משבר הסאב-פריים נכסים והשקעות שוק עולמי תופעות כלכליות

השפעת המשבר הסאב-פריים באירופה

עד לשנת 2000 הפעילות בשווקי המכשירים הפיננסיים המורכבים באירופה היה קטנה ביחס לפעילות בשווקים בארה"ב והתרכז בעיקר בבריטניה. בעקבות שינויים רגולטורים של הרשויות האירופאיות החל תהליך מואץ של איגוח, כאשר תחום האיגוח המרכזי הינו תחום האג"ח מגובי המשכנתאות המתבססות על נכסי בסיס של משכנתאות למשקי בית.

אף על פי שבאירופה לא קיים שוק סאב פריים למשכנתאות הדומה לשוק האמריקאי, ועל אף שבאירופה לא התרחשו תהליכים הדומים לתהליכים בארה"ב, ספגו מוסדות פיננסיים אירופאים הפסדים גדולים. עיקר הפסדם של גופים אלו לא נבע בשל היותם חתמים אלא בשל השקעותיהם בני"ע להם חשיפה לשוק הסאב פריים. בנוסף, בשל המשבר העמוק באג"ח מגובי המשכנתאות בארה"ב, אמון הציבור בעולם כולו, במכשיר פיננסי זה התערער. משום שבאירופה רוב האג"ח המגובות נכסים הינן אג"ח מגובות משכנתאות, הפגיעה בשוק ההון הייתה משמעותית. למרות שהרוב המכריע של האג"ח מגובות הנכסים באירופה לא היו מגובות בנכסי שוק הסאב פריים, במהלך קיץ 2007 התפשט המשבר והעמיק בקרב המוסדות הפיננסיים באירופה וגם מוסדות אלו נקלעו למשבר נזילות חריף.

תיאור ההנפקות באירופה בשנת 2006:

 תיאור ההנפקות באירופה בשנת 2006

הגידול באג"ח מגובות נכסים אירופאיות:

 הגידול באג"ח מגובות נכסים אירופאיות

תיאור מחירי הבתים בארצות הברית ומדינות נבחרות באירופה:

תיאור מחירי הבתים בארצות הברית ומדינות נבחרות באירופה

בשני הרבעונים הראשונים של שנת 2008 מתחילה האטה בצמיחה. עם החרפת המשבר בחודש ספטמבר 2008 מתעמקת ההאטה ואף מספר מדינות אירופאיות נכנסות למיתון. משבר האשראי שנוצר מקשה על עסקים להשיג מימון ומביא לירידת התוצר העסקי. עיקר השפעת משבר הסאב פריים הייתה על בנקים ותאגידים פיננסיים אחרים הפעילים ברמה הגלובלית ולהם פעילות ענפה בשוק ההון האמריקאי. בנקים אלו חשופים להשקעות, בשוק הסאב פריים בפרט ובשוק אג"ח מגובי נכסים בכלל, בהיקפים גדולים מאוד, ובשל כך ספגו הפסדים בהיקפים גדולים מאוד. ככל שהמשבר העמיק השפעתו החלה להיות ניכרת גם בענפים שאינם פיננסיים הנסחרים בשוק ההון והמדדים הראשיים בבורסות העולם הצביעו על ירידה חדה בערך המניות. ירידות השערים שנרשמו בשווקי המניות ברחבי העולם פגעו בצריכה הפרטית כיוון שתיק הנכסים של הציבור הצטמק, ו"אפקט העושר" קטן. כמו כן המשבר היקשה על פרטים לקבל הלוואות לרכישת דירה או רכב ובכך הוריד את הצריכה הפרטית.

צמיחת התוצר הריאלי באירופה

צמיחת התוצר הריאלי באירופה