קטגוריות
כלכלה עולמית נכסים והשקעות צוק הפיסקלי שוק עולמי

הסיבות לצוק הפיסקלי

יתרות המזומנים בחו"ל של התאגידים האמריקאיים והסיבות לצוק הפיסקלי.

לפי מגזין "וול סטריט ג'ורנל", חברות ענק אמריקאיות מחזיקות יתרות מזומנים גדולות בחו"ל בו בזמן שבתוך ארצות הברית עצמה הן חוות קשיי נזילות מהותיים לעתים. הסיבה לכך היא שמזומן מוחזק במקומות שבו מתקיים הייצור בפועל והייצור בפועל נמצא במדינות שהן המיסים נמוכים יותר.

  .Emerson Electric co  מציגה במאזן החברה מזומנים ושווי מזומנים בסך של 2 מיליארד דולר ולמרות זאת, החברה נאלצה השנה לקחת הלוואה מהממשל אמריקאי כדי לבצע רכישה עצמית של מניות ולשלם מיסים. צוק הפיסקלי הסיבה לכך נעוצה בעובדה שאת רוב המזומנים החברה מחזיקה באירופה ואסיה. למרות שהחברה יכולה להעביר בכל דקה כסף לארצות הברית, הדבר כרוך בתשלום מיסים בשיעור של 35% (בניכוי מיסים ששולמו בחו"ל). נציגי החברה מציינים, שהחברה מוכנה להעביר את כל יתרות המזומנים שלה לארצות הברית בתנאי שתזכה למיסוי הוגן בתחומי ארצות הברית.

הסיבות לצוק הפיסקלי

 בזמן שתאגידי ענק אמריקאים מחזיקים יתרות מזומנים ענקיות בחו"ל, רבות מהן חוות קשיי נזילות בבית. בפועל, למרות שהוצאות והתחייבויות שוטפות משולמות בזמן, קיימים קשיים עם תשלום דיבידנדים וקנייה עצמית של מניות. בהתחשב בכך, שתאגידים מחזיקים מיליארדי דולרים בחו"ל, שעלולים אף פעם לא לחזור לכלכלת ארצות הברית צוק הפיסקלי, רשות לניירות הערך האמריקאית חוששת כי החברות אינן מציגות בדוחותיהן הכספיים את התמונה המלאה ובכך נוצרת למעשה הטעיית משקיעים. עובדה זו היא הסיבה לכך שהרשות מפצירה  בחברות להציג ביאור מלא לגבי מזומנים ושווי מזומנים הקיימים אצל החברות בחו"ל. חלק מהחברות כבר התחילו להציג את הביאור הנ"ל ומהשוואה לנתונים קודמים ניתן לראות את ממדי העיוות בדוחות הכספיים ללא הצגת ביאור זה.

 להלן דוגמאות בולטות מהאינפורמציה שניתן לקבל מהביאור על מזומנים בחול:

  • חברת Illinois Tool Works Inc. הציגה, נכון לסוף ספטמבר השנה, מזומנים בסך של 2.1 מיליארד דולר בזמן כל המזומנים הוחזקו בחו"ל, למרות שארצות הברית אחראית ל40% מרווחי החברה.
  • חברת Jonson&Jonson החזיקה בחו"ל ,נכון לסוף שנת 2011 ,24.5 מיליארד דולר שמתוכם רק כ 46% מהווים רווח שהתקבל בשווקי חו"ל
  • חברת General Electric Co ,נכון לסוף ספטמבר השנה, החזיקה רק שליש מ85.5 מיליארד דולר בארצות הברית , למרות שארצות הברית אחראית ל45% מרווחיה.

 לאור המצב בכלכלה אמריקאית, המחוקקים והממשל בארצות הברית שואפים להגדיל את המיסים ולקצץ בתקציב כדי להפחית את הגירעון בכלל ולשנות באופן מהותי את שיטת המיסוי התאגידי הקיימת בארצות הברית כדי לשנות את המצב המתואר לעיל. מכאן, ניתן לראות שיש פער עצום בין דרך הפתרון למצב הנתון "צוק הפיסקלי", לפי הממשלה לבין דרך הפתרון למצב זה, לפי התאגידים. התאגידים האמריקאים רוצים לשלם מיסים רק באותן ארצות בהן הם מקבלים רווחים, ויש מצדן מוכנות להעביר את הכספים לארצות הברית בתנאי שיקבלו הורדת מיסים עד לשיעור של 28%. בתגובה לכך, ממשל של ברק אובמה שואף להרחיב את מס החברות גם על הרווחים מחו"ל.

 סיבה נוספת (בנוסף לעניין תשלומי מיסים) לחוסר איזון בין נזילות פנים המדינה ונזילות בחו"ל של חברות אמריקאיות כרוכה בצוק הפיסקלי, שהתאגידים מרחיבים את העסקים שלהם בשווקי חו"ל. הרחבת העסק דורשת השקעות רבות ברכישת חברות מקומיות ובנייה פיזית של סניפים חדשים. בנוסף לכך , תשואה על הפיקדון של מזומנים בחו"ל היא לעתים גבוהה יותר מאשר בארצות הברית.